19. august 2010

Symaskina streiker!

Min gode venn Bernina har bestemt seg for å gå ut i streik! Tegnene har vært der en god stund og i går kveld gikk hun helt i stå. Hun ville kun sy hvis jeg holdt et helt bestemt trykk på pedalen. Lyspærene slukkes og tennes som de selv vil. Hovedbryteren som bestemmer sømhastigheten har ikke fungert på flere måneder. Hun var inn på service for to måneder siden fordi hun hadde fått noen rare hakkende, metalliske lyder og da ble det klart at hun snart måtte ha nye deler både her og der...

Så nå må jeg bestemme meg for om jeg skal koste på henne disse reparasjonene, eller rett og slett kjøpe en ny...



Jeg vet det fins værre ting her i livet enn en ødelagt symaskin, men det er litt vemodig å skulle parkere min kjære Bernina. Vi har samarbeidet så godt i 19 år... Tenk alle de timene vi har vært sammen, alle milene vi har sydd!

Jeg kjøpte maskina da jeg ventet mitt første barn, slik at jeg kunne sy klær og utstyr til ham. Etterhvert ble det lappesøm, quilting, reparasjoner av klær og søm av gardiner. Og symaskina har vært trofast med hele veien!

Nå blir det store spørsmålet:

Hvor lenge kan jeg klare meg uten symaskin?

32 kommentarer:

  1. Uff da - hadde ikke klart meg uten min..!
    Lykke til:-)
    Ha en fin dag(selv uten maskin..!),
    klem Hege.

    SvarSlett
  2. Åh din stakkel - det er da ikke til at undvære en symaskine, men jeg kan godt forstå dit dilemma om du skal ofre mere på den gamle eller købe en ny.
    Jeg ville nok overveje at købe en ny når den gamle har 19 år på bagen. Held og lykke med dit valg ;o)

    SvarSlett
  3. Jeg tror nok du fortjener en ny symaskin. Ikke rart berninaen er utslitt etter så mange mil.

    Hilsen Sol

    SvarSlett
  4. Kanskje du fortjener en ny. :))

    SvarSlett
  5. Åhh, dette er vemodig ja. Jeg har selv 3 Bernina, av den enkle årsak at jeg ikke klarer å kvitte meg med de. De har trofast fulgt meg gjennom tykt og tynt. Kanskje en ny Bernina er en god erstatning? Så kan du jo ta vare på den gamle til du føler deg klar til å skilles fra den. Jeg føler virkelig med deg :-))
    Ha en tankeful men strålende torsdag.
    Klemz fra Sissel.

    SvarSlett
  6. Eg trur ikkje du klarar deg så lenge utan symaskin. Eg hadde kjøpt meg ei sy ei.

    SvarSlett
  7. Å, nei......
    Du får sove på det, som bestemor alltid sa.....
    Men det høres ut som Bernina`n din er klar for pensjon.
    Du får la henne være i hus en stund mens "den nye" er på opplæring....
    For uten symaskin klarer en ikke å være for lenge.
    Håper du finner en som kan være med deg i mange mil til.....


    en liten trøsteklem,
    HegeT

    SvarSlett
  8. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  9. Jeg opplevde det samme som deg i fjor. Tjue år med all slags sying og siste år med lappeteknikk, så ble det lugging og rare nykker.

    Du fortjener ny (jeg kostet på meg en skikkelig fin og har ikke angret). Så mye lappesøm som du syr vil jeg varmt anbefale deg PFAFF maskin som har innebygd overtransportør. Just love it!

    Skal bli spennende å følge med på hva du bestemmer deg for. Lykke til med beslutningen :-)

    SvarSlett
  10. Ikkje kjekt!
    Men kansje den er moden for pensjonstilværelsen?
    Det går an å leve uten symaskin, men kva liv er det for ein quiltar???
    Du må nok på shopping.

    Lykke til :-)

    SvarSlett
  11. Spør deg sjølv kor lenge ein mann kan vere utan sitt favorittverktøy!
    Er ho utslitt, så er det på tide å skaffe ny - kjapt :o)

    SvarSlett
  12. Høres ut som den har nådd sin pensjonist-tilværelse. Det er vel bare og løp og kjøp..... Men den sorten er det ikke "ta to betal for en" Hadde det bare vært så vel...
    Lykke til med valg av ny maskin. (Tar det for gitt at det blir det neste.)
    Ha en fin dag uten abstines-symptomer.
    Elisabeth

    SvarSlett
  13. NY maskin, uten tvil!!! Reparasjoner blir kun midlertidige, den er sikkert utslitt som en gammel bil. I tillegg finnes masse nye finesser som du aldri får på den gamle. Jeg kjøpte Janome i fjor og er såååå happy for at jeg tok den investeringen.

    SvarSlett
  14. Det er bare å komme seg ut på handletur, for symaskin må du ha - og det fort. Det er vemodig å ta farvel med en trofast venn, men 19 år er høy alder for en flittig sliter. Lykke til i jakten på en ny venn.

    SvarSlett
  15. Jammen tror jeg symaskinen din trenger å bli pensjonist og du fortjener en ny en:)

    Lykke til

    SvarSlett
  16. Ja, det høres ut som du trenger en ny maskin. Ønsker deg lykke til om du skal på symaskin shopping. :)

    SvarSlett
  17. Har ingen tro pa at du kan klare deg lenge uten symaskin. Det ma nok bli en ny, og det litt kjapt. Lykke til i jakten pa ny folgesvenn! NB! Er i England, sa du ma sette til noen ringer over noen a-er for a forsta.

    SvarSlett
  18. Tror du fortjener en ny maskin. 19 år er mye for en som har vært i stadig bruk.
    Lykke til med ny maskin.

    SvarSlett
  19. Kanskje på tide med en ny symaskin?
    Hva med en som du slipper å tre tråden på? Du som syr så mye ønsker deg kanskje også flere valg når det gjelder pyntesømmer etc.
    Lykke til!

    SvarSlett
  20. deilig me ei ny ;) men så har no du en bedre maskin enn min gamle, sjøl om din streike! æ e veldig fornøyd foreløpig me min janome ;)

    SvarSlett
  21. Så mye fint som du syr, så fortjener du en ny flott maskin med flere finesser enn den gamle har. Har selv en Bernina fra -82, rakk å kjøpe ny Pfaff-maskin før den streika og nå har jeg i tillegg en Janome. Alle kan jeg sy på og dermed er beredskapen opprettholdt. Lykke til med valget!

    SvarSlett
  22. Aiaiai..... ikke bra! Jeg simpelthen elsker min 10 år gamle Bernina 150QE. Har kun vært en gang til rep. Har også en Pfaff som jeg kan brodere på. Klarer meg uten symaskin en uke, men jeg MÅ vite at den er der :o)
    Uansett hva du velger så ønsker jeg deg lykke til med prosessen !

    SvarSlett
  23. Du klarer dig slet ikke uten en ny symaskin! De fungerer bare en bestemt tid, sa er de ferdige. Min förste maskin var Singer Futura, som fölgte med meg i 15 ar, og det var som a si farvel til en veldig god veninne da jeg matte legge den. Sa god fornojelse med a bestemme hvilken maskin du skal velge, hvis du altsa ma!

    SvarSlett
  24. Det er ikkje kjekt når de gode gamle svikter, har ei som virker enno heldigvis: Bernina 1030. Har også kjøpt meg ny med broderi og knapphullsøm på, for det var det eg savnet. Lykke til med handelen, for det trur eg du gjer.:-)

    SvarSlett
  25. Største medfølelse, klem. Og få deg en ny en, min erfaring (2 maskiner) er at slitte symaskiner nytter det ikke å fikse på.

    SvarSlett
  26. Bernina er eit godt merke. Eg har ei som er enda eldre enn di, og den fungerar enno. Då var det ingen plastdeler i maskinene, slik det er no. Kanskje det går an å få eit overslag kor mykje det kostar å reparere den før du bestemmer deg. Lukke til :)

    SvarSlett
  27. Alltid vemodig når man må bytte ut ting man har hatt lenge, men det virker som om at det er på tide å pensjonere din symaskin, når man først er begynt å reparer bli det og raskt dyrt.... (Tror nok at du ikke klarer deg uten maskin så alt for legne... ):0)
    Lykke til med avgjørelsen!!

    SvarSlett
  28. Ingen tvil om at du fortjener ny symaskin! Ingen tvil om at gamle Berninaer er vanskelige å kvitte seg med! Rustet selv opp min 28 år gamle Bernina for noen år siden i tillegg til å kjøpe ny Janome. Veldig kjekt med to maskiner :)

    SvarSlett
  29. Du skal give dig selv lov til at prøver 830 om ikke andet så for at se hvad der ligger af muligheder. Med din kreativitet tror jeg det var en maskine for dig.
    Og ellers er der 300 serien som jeg tror er et rigtig godt valg

    SvarSlett
  30. Uff,så synd når noe slikt kjært begynner å hangle. Skjønner at det er ikke lett å velge mellom gammel eller ny...Håper du ender opp med en avgjørelse du blir fornøyd med. Lykke til, og sørg for at hendene har noe å gjøre mens du venter.. ;o)

    SvarSlett
  31. Du klarer ikke være uten maskin lenge vet du. Du må vel ut på leting etter ny maskin, det kan jo bli vanskelig for det finnes jo så mye bra. Jeg er jo Husquarnafans. Åkke som e må du ha lykke til:-)))

    SvarSlett
  32. Gratulere med ny symaskin.Venter i spenning på hvordan du blir å like den.Bruker siden din mye som inspirasjon å for å vise venner hva flinke jenter kan få til. Lykke til videre med syinga.
    Hilsen ei som også er ivrig syer.

    SvarSlett