2. februar 2011

Slik syr jeg nåleputer

Jeg fant et fint lite korsstingsbroderi i kurven min med brodergarn! Jeg har brodert det selv for mange år siden. Jeg husker det fulgte med en liten, rund gullfarget plastramme som brodriet skulle monteres i. Heldigvis kom aldri broderiet inn i rammen, så nå kunne jeg bruke det til en nålepute istedenfor!

Jeg tenkte å vise hvordan jeg syr slike nåleputer. For de som har holdt på med lappeteknikk en stund er nok dette en enkel sak. For mange av oss var log cabin blokken noe av det første vi lærte i lappeteknikk. Men jeg vet der er mange som besøker bloggen min som ikke har sydd så mye før, så derfor kommer en liten forklaring her. 

Jeg starter med å skjære bort litt av stoffet rundt broderiet.  Broderiet har nå blitt 3" (7,5 cm)

Stoffstrimlene jeg skal sy på rundt broderiet skjærer jeg 1" (2,5 cm) brede.
Så skjærer jeg til en bit som er like lang som broderiet...

...og syr den på rett mot rett.

Så stryker jeg stoffet godt ned, før jeg syr på neste strimmel.

Denne strykes også godt ut før neste sys på.

Slik gjør jeg det hele veien rundt.

Nå har broderiet fått en runde med stoffstrimler rundt seg. For å få nåleputen litt større velger jeg å sy på en runde til med strimler.

Og slik ser det ut med to runder med strimler rundt broderiet.

Nå skjærer jeg til et bakstykke som er like stort som forstykket til nåleputen. Et lite silkebånd trenger jeg også som hempe.

Stykkene legges rette mot rette. Silkebåndet har jeg formet til en løkke og lagt mellom de to lagene i det ene hjørnet.

Jeg syr rundt, men lar det være igjen en liten vrengeåpning.

Så vrenger jeg nåleputen og stryker godt.

Fyller nåleputen med vatt og syr igjen vrengeåpningen for hånd...

Og så er nåleputen klar for bruk!

58 kommentarer:

  1. Så fin den er.Så moro å bare kunne "slenge" sammen, og få så fint resultat
    Og supert med en så god forklaring.
    Jeg og symaskinen er på startstadiet i denne enorme verden av sømmer og lappeteknikker osv- Så vi er glad for å finne lettvinte og gode forklaringer
    ha en fin dag, og kos deg

    SvarSlett
  2. Har du sett kor nyyydelig !!!
    Nesten for fin til å stikke nåler i, jo !
    Takk for flott beskrivelse ! Den lagrer jeg til påkomne tilfeller !
    Genialt !
    Klem.

    SvarSlett
  3. rhr-ozgrkdn2/2/11 09:31

    Very nice!!!! I love it,gracefully!!Thanks for sharing...from Izmir have a sunny day..

    SvarSlett
  4. Så flott! Jeg liker forklaringene dine så godt. Jeg sydde en fin pose for en tid tilbake etter din oppskrift. :) Du viser så godt hvordan man skal gå fram. Flott ble nåleputen virkelig!

    SvarSlett
  5. De är så underbart söta de där nåldynorna. Funderar på om jag har några broderier liggande som skulle kunna passa.
    Förövrigt så har du alltid så fina tyger i allt du syr.

    SvarSlett
  6. En kjempesøt nålepute. Tror jeg vil prøve meg på noe lignende - uten broderi - for jeg har så mange fine stoffer liggende ! Takk for tipset

    SvarSlett
  7. Kjempesøt nålepute! Flott veiledning! :)

    SvarSlett
  8. Så søt den er :o)
    Kjempefin!!
    Klem, Anne:)

    SvarSlett
  9. Søt liten sak!
    Log cabin var det første jeg lærte også, og det var av en engelsk dame jeg haddde i formgivning på ungdomsskolen!

    ha en fin dag!

    SvarSlett
  10. For en flott nålepute!!! Dette må jeg prøve, når jeg tenker meg om har jeg et lite broderi liggende som jeg kan bruke... Takk for beskrivelsen!
    Du lager utrolig mye fint, også liker jeg fotografiene dine:-)

    SvarSlett
  11. Hei!
    Så flott ei nålepute!
    Og takk for oppskrifta på å lage den;)
    Vældig bra!
    Fin blogg du har;)
    Klæm fra Beate

    SvarSlett
  12. Hei igjen !
    Denne ble jo riktig så søt da ;D Godt beskrevet var det også ;D
    ---Ha ei fin vekka Rannveig :O)

    SvarSlett
  13. Den var helt nydelig :)
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  14. Lekker !!
    Så flott at du viser framgangsmåten, jeg tror jeg må leite etter gamle broderier...
    Ha en fin onsdag !!

    SvarSlett
  15. Så nydelig lite broderi og nålepute! Dette var en veldig grei forklaring! Har faktisk aldri prøvd meg på "log cabin" og har ingen erfaring der... Har ei 11-åring som skal sy nålepute, jeg tenker vi setter oss ned sammen med din steg for steg forklaring! Takk skal du ha!

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  16. Så flott nålepyte:) Takk for beskrivelse av arbeidsmetoden:)

    SvarSlett
  17. Hvor fin. Du har så mange gode ideer - tak for det.

    SvarSlett
  18. Så søt den ble. Flott at du viser hvordan du lager den :)
    Ha en fin uke
    Trude :)

    SvarSlett
  19. Den ble kjempesøt !! :-)

    SvarSlett
  20. Nydelig motiv til nålputa.
    Så fint at du viser
    forklaringa også.
    Tusen takk for du deler med oss.
    Ha en fin dag du :)

    SvarSlett
  21. Veldig fin pad)))

    SvarSlett
  22. For ein flott nålepute!! Supert med veiledning/oppskrift på framgangsmåte:))

    SvarSlett
  23. Flott nålepute.
    Du er veldig flink til å vise framgangsmåte i alle prosjekta du deler med oss.
    Takk skal du ha :-)

    SvarSlett
  24. Så fin! Takk for flott forklaring.
    Ha en fin dag
    /myr

    SvarSlett
  25. Ej hvor den sød, tak for din fine arbejdsbeskrivelse. Den vil jeg da prøve engang.

    SvarSlett
  26. Kjempe søt,bedre enn å kaste de.

    SvarSlett
  27. Nydelig, du er så dyktig !
    Tusen, tusen takk!

    SvarSlett
  28. Nydelig fin...og du er så flink
    Tror jeg må finne et broderi jeg også

    Ha en kreativ kveld
    Klem til deg

    SvarSlett
  29. Kjempesøt, har sydd litt puter på den måten. Ei av jentane mine kom hjem med et lite broder fra skolen her om dagen. Det var jo en lur idè og bruke den sånn ;-)
    Flott tutorial du har lagd, den gleder mange ;-)

    klem ¤

    SvarSlett
  30. Nydelig nålepute.
    Takk for at du lærer bort hvordan det gjøres.
    Det ligger en award til deg hos meg.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  31. Kjempelekker og saa soet! Godt gamle broderier kommer til nytte!

    SvarSlett
  32. Så fin nåleputen ble. Og tusen takk for superenkel forklaring som til og med jeg skjønte. :)

    SvarSlett
  33. Hvor er den fin! Tak for instruktionen. Jeg har et lille broderi liggende, så det kan være jeg kopierer din fine idé :)
    Mange hilsner
    Anne

    SvarSlett
  34. Nydelige nålputer du lager og flott instruksjon.Tror jammen eg har noen sånne små motiv liggende en eller annen plass så nå har eg ide om hva de skal brukes til. Takk for det!!
    Hilsen AnneKa

    SvarSlett
  35. Fantastisk flotte nåleputar :) Smart måte å bruka små broderi.

    SvarSlett
  36. love the pincushion........

    SvarSlett
  37. Flott nålpute med lekkert broderi.
    Ønsker deg en kreativ og flott uke.

    SvarSlett
  38. Tusen takk for flott forklaring. Denne var kjempe søt.
    Jeg ønsker deg en flott helg :0)

    SvarSlett
  39. Hei. Kjempefin blogg og supert at du viser hvordan du lager ting. Log cabin var det første jeg prøvde innen lappeteknikk også; veldig enkelt og greit. Vet jeg har et rosebroderi liggende; skal lete det fram nå, ble så inspirert av deg :-) Legger deg til på nybloggen min; du er kjempeflink og inspirerer veeeldig !
    Ha ei fin helg :-)

    SvarSlett
  40. Heisann...
    Denne var jo knallfin da, så smart å bruke disse små broderiene til noe...

    Ha en super dag og helg...

    SvarSlett
  41. Tusen takk :)

    Lag gjerne flere sånne tutorials :) Eg e ein av de leserne dine som ikje har sydd så mye før ;) E veldig inspirert av bloggen din :)

    Eg har litt av det der "har veldig lyst å prøve å lage en sånn veske (feks) *kjøpe inn forskjellig stoff* men tenk om eg ikje får det te... *stoff blir liggende urørt*" i meg:(

    Mvh Anita

    SvarSlett
  42. Så søt - og takk for forklaringen, kanskje jeg skal la meg inspirere med tid og stunder :o))

    SvarSlett
  43. Kjempefin! Og som alltid er du en superflink forklarer! Dette skal jeg jammen prøve ut!
    Ha en fin kveld-
    hilsen Sissel

    SvarSlett
  44. Oh, such a beautiful pillow! And thanks a lot for the tutorial!!

    Best wishes,
    Tatyana

    SvarSlett
  45. Søt liten nålepute du har laget, å så grei forklaring. Tror jeg skal sy meg en slik en jeg også, er jo så praktisk:-)
    Du er hjertelig velkommen til å titte innom bloggen min, er ganske så ny på det område også:-)

    Du får ei riktig god helg (litt på forskudd)

    SvarSlett
  46. Really nice, Rannveig. Gives me inspiration for making little books. Did a workshop last weekend.

    Stor kjempe klem fra Susanne

    SvarSlett
  47. Fin, fin, FIN!
    Du lager så utrolig mye flott. Jeg legger meg til som følger, så jeg ikke går glipp av noenting.
    Pludrehanneklem

    SvarSlett
  48. Todella kaunis neulatyyny ja ihana kun olet laittanut yksittäiset ohjeet.

    SvarSlett
  49. Hei! Ville bare si takk for alle sytipsene du har lagt ut, det setter jeg veldig stor pris på! Jeg er helt ny på dette, og følger tipsene dine når jeg prøver meg frem til nye ting. Jeg har akkurat laget en sminkepung etter din oppskrift, og resultatet ble utrolig nok bra etter første forsøk! En slik nålepute blir nok mitt neste prosjekt :-)

    SvarSlett
  50. This is very pretty. Thanks for showing how you made it. :)

    SvarSlett
  51. Can you tell me please where did you get this cross stitch pattern of the flowers?

    SvarSlett
  52. Very beautiful, the embroidery and the fabrics match perfectly! Thanks, you make it seem so easy to make! Who is the designer of the cross stitch pattern?

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! I don't know who the designer of the cross stitch pattern is. I think I got the embroidery kit many years ago. I finished the cross stitching, but then just put it away.

      Slett