8. november 2010

Nett med skrift på og et lite sytips

Et nytt bærenett med skrift på...
...ligger nå i butikken min.


Og så kommer et lite sytips.
Jeg har fått spørsmål om hvordan jeg får til å sy en slik bunn på sminkepungene mine. Noen av dere kjenner kanskje igjen denne sminkepungen fra min tutorial der jeg viser hvordan en kan sy i glidelås. Den gangen knipset jeg masse bilder også av hvordan jeg sydde selve sminkepungen, men etterpå syntes jeg det ble altfor mange bilder i samme innlegg, så jeg valgte å vise bare den delen der jeg syr i glidelåsen.
Heldigvis slettet jeg ikke de andre bildene, så her kommer altså en kort forklaring på hvordan jeg syr en slik bunn. 
Selve sminkepungen er sydd etter et mønster fra Lise Bergenes bok "Vesker og bager", men jeg har forstørret den litt og har sydd bunn istedenfor brettet bunn. Mine lapper er skåret til 3,5" (ca 9 cm). Midtstykket / bunnen er også 3,5". Topp og bakstykke quiltes sammen med bordvatt mellom.


Så legger jeg stykket rette mot rette og syr sidesømmen. Jeg syr med en strimmel på 1,5" ( 4 cm) i denne sømmen.

Jeg bretter inn sømmonnet på strimmelen og syr den fast for hånd.

Så bretter jeg til hjørnet. Husk at sidesømmen ikke er midt på strimmelen. Den har jeg jo sydd ut mot den ene siden.Sidesømmen er akkurat der jeg har lagt linjalen. Så måler jeg 4 cm inn fra hjørnet...

...og syr en søm tvers over.

Klipper av hjørnet...

...og syr en strimmel over her også, på samme måte som i siden av sminkepungen.

Nå skal sminkepungen se omtrent slik ut inni...

...og slik utenpå!
Håper dette var til hjelp for dere som har lurt på dette.

30 kommentarer:

  1. Hallo Timotei

    Deine Täschchen gefallen mir sehr gut, eine super Anleitung hast du geschrieben.
    Eine begeisterte Blog Leserin aus Deutschland

    Liebe Grüße von Wima

    SvarSlett
  2. Tusind tak Rannveig - nu forstår jeg det. TAK

    SvarSlett
  3. Så fint du laver tingene, også indeni. Nettet er bare flot. Jeg er vild med stoffet - hvor har du købt det?

    SvarSlett
  4. Så fine ting du har laget!
    ha en fin dag :O)

    SvarSlett
  5. Tusen takk. Utrolig flott at du deler med deg, det setter jeg utrolig stor pris på :-))

    SvarSlett
  6. takk for fine tips :D
    har ikke brukt tutorialen din ennå, men den SKAL prøves :D
    ha en fin dag
    /myr

    SvarSlett
  7. Nydelig, men litt av en jobb :o)
    Du er kjempedyktig!
    Klem, Anne:)

    SvarSlett
  8. Så fin forklaring. Tror jeg må ta symaskinen fatt hvis noen skal få hjemmelagde julegaver i år. Supert med slike tips

    SvarSlett
  9. Hei.
    Så flotte sybeskrivelser du gir. De er helt supre;)
    Likte nette ditt kjempegodt.
    Nyt sola i vinterlandet;)
    Klem

    SvarSlett
  10. Det er så pent det du syr :) Så fint det blir med strimmelen over sømmen. Synes selv også at denne bunnen blir penere enn brettet bunn!

    Ha en fin dag. Klem

    SvarSlett
  11. Tusen takk til deg Ranveig. God forklaring, nå slipper jeg kanskje de skjeve sømmene jeg sliter med når jeg skal lage slik bunn på vesker i framtiden. Ble skikkelig glad jeg.. ha en flott ettermiddag.

    SvarSlett
  12. Hei, jeg er ny på bloggen din og gleder meg til å følge med å se hva du kommer til å presentere fremover. I likhet med deg? er jeg ofte å se ved symaskinen. Super sømveiledning du har laget. Syr som sagt en del selv, men mangler nok den pedagogiske tilnærmingen. - Du driver kanskje kurs? Nydelig søm i allefall.

    SvarSlett
  13. Du er kjempeflink,og tusen takk for alle tipsene!!!Ha en fin uke.

    SvarSlett
  14. Kjempesupert at du deler tipsene dine med oss. Utrolig glad for det! :)
    Er så for seg gjort det du lager.
    Ha en fin mandagskveld! :))

    SvarSlett
  15. Så nydelig nett og flott forklaring! Du gjør så pent arbeid! ;) Takk for at du deler! Ha en flott kveld!

    SvarSlett
  16. Så fint nett med skrift på! Du lagar gode sy-forklaringar også. Ha ei fin veke!

    SvarSlett
  17. Så fine ting du har laget Rannveig!
    - og takk for sy-tipset:-)
    Jeg holder på med en slik pose som du har vist tidligere, skal lage et innlegg til deg så snart jeg får den ferdig!
    Ha en kos kveld,
    klem Hege.

    SvarSlett
  18. Elsker tutorialene dine!! Selv jeg som ikke kan sy får troen på at jeg skal kunne klare noe sånt!!!

    SvarSlett
  19. Dette nettet likte jeg godt. Et spennende stoff! Hadde et lignende selv, men nå er det sydd opp... Du syr bare så nydelig! Imponert over arbeidene dine, og, oppskriftene du deler. Hilsen Synnøve

    SvarSlett
  20. Det ser så nemt ud, og så fint på dine billeder. Jeg tror aldrig, jeg lærer at få det så fint. Måske skulle jeg øve mig:)

    SvarSlett
  21. Så smart, tusen takk fotr at du deler, har alltid lurt på hvordan du får dette til:)))

    Nydelig nett du har sydd deg, flott stoff.

    SvarSlett
  22. Heisann...
    Knallfin veske...å så lurt med sømtips...

    Ha en super dag og uke...

    SvarSlett
  23. Stilig bærenett.
    Tusen takk for gode råd.
    Forklaringane dine er verkeleg flotte, takk for at du deler.

    SvarSlett
  24. Åh, tusen takk. Dette strever jeg veldig med. Neste gang skal det sikkert gå bedre. Ha en super sy-uke!

    SvarSlett
  25. Stilig nett! Og tusen takk for kjempefin syveiledning! Den skal jeg snart prøve ut. :)

    SvarSlett
  26. Veska er superfin. jeg kan ikke sy,men kjekt å se hvordan du syr så fine mapper.
    Klem

    SvarSlett
  27. Tusen takk for tipset, så snill du er som deler :)

    SvarSlett
  28. Takk for god forklaring!

    SvarSlett
  29. Så flott at du legger ut litt inf om hvordan vi kan gjøre ting, vi som ikke er så drevne.Takk.

    SvarSlett