5. mai 2020

Lukkekantgrytekluter - en liten syveiledning

Da ble det et nytt par grytekluter💙
Jeg kaller dem "lukkekantgrytekluter" fordi jeg har sydd dem av rester etter lukkekanter 😊
Her kommer en liten syveiledning som viser hvordan jeg lager dem.


Lukkekantrester har vi vel alle en del av. Fiks ferdige remser på 1,5" bredde (ca 4 cm)

Jeg skjærer remsene til lengder på 9,5" (ca 24 cm) De minste bitene syr jeg sammen slik at jeg får ønsket lengde. Jeg trenger 9 slike lengder til hver gryteklut. Jeg prøver å bruke samme stoffer i begge gryteklutene, men plasserer dem litt forskjellig.


Så syr jeg lengdene sammen og trimmer de ferdigsydde lappene slik at de blir kvadratiske. Mål bredden og renskjær slik at høyden får samme mål. Det kan være en fordel å vente med dette til etter at du har quiltet for quiltingen kan gjøre at stoffene trekker seg litt sammen og så må du renskjære en gang til. Jeg pleier vanligvis å gjøre det på den måten, men her gikk det litt fort i svingene og plutselig hadde jeg skåret i vei uten å tenke meg om.


Jeg skjærer til vatt, volumvliselin og et baksidestoff som er litt større en gryteklutene. Jeg synes gryteklutene blir akkurat passe tykke med to slike lag med vatt. Volumvliselinen stryker jeg fast til bakstykket.

Jeg legger alle lagene sammen slik og quilter med rette sømmer midt i hver remse.

Nå velger jeg ut et hjørne der jeg vil ha hempen og så måler jeg 4,5 cm fra hørnet og ut til hver side og skjærer her. 
Nå skal jeg sy lukkekant rundt grytekluten. Jeg har alltid brukt å gjøre dette for hånd, men har alltid hatt lyst til å få det til med maskin. Jeg ser for meg at en maskinsøm blir sterkere og grytekluter skal jo kunne tåle en god del både bruk og vask. 
Det vanskelige er å få det til å bli fint på begge sider. 
Jeg har kommet fram til en løsning jeg synes fungerer ganske bra. Jeg bruker 1/4"-foten på symaskinen. Dette er en fot med en kant på den ene siden som følger stoffene helt presis og gjør at sømmonnet blir 0,5 cm (litt smalere enn med vanlig fot).

Jeg syr først lukkekant der hempen skal være. Syr på fra retten...

...og bretter over til vrangen. Her synes det godt at lukkekanten blir bredere på den siden som skal brettes over. Det gjør at kanten dekker godt over sømmen jeg allerede har sydd.

Så syr jeg den fast med en søm fra vrangen så nære kanten som mulig. 

Nå ser det slik ut fra retten. Det fineste er jo om man kan få sømmen til å gå helt inntil lukkekanten. Øvelse gjør mester har jeg hørt, så kanskje jeg får det til en gang. 

Nå syr jeg lukkekant rundt hele grytekluten på samme måte. Når jeg kommer til hempen, så setter jeg av 9cm til den før jeg syr lukkekanten videre rundt.

Så bretter jeg lukkekanten over til vrangen og stryker godt. Her synes det godt at du vil få en smal kant innerst og en bredere ytterst.

Så syr jeg hele veien rundt så nær kanten som jeg klarer. Jeg syr slik hele veien rundt slik at også hempen blir sydd sammen.

Slik blir det på bakstykket og forstykket. På forstykket vil du altså få en søm som går rett innenfor lukkekanten.

Sømmene synes litt bedre på disse gryteklutene.

Håper dette var til inspirasjon
Kanskje du også fikk lyst til å sy lukkekantgrytekluter 😊


6 kommentarer:

  1. Tack för en bra beskrivning! Dom är ju så fina! Dessa ska jag göra.
    Ett tips som jag lärde mig? När Du syr fast kantremsan kan Du sy från rätsidan i "diket" intill remsan eftersom remsan på avigsidan är bredare, så sys den fast innanför dess kant. Hoppas Du förstår?
    Ha en bra dag! 😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Britten 😊
      Ja, jeg har forsøkt den metoden også, men da får jeg det ikke til så fint på baksiden.Mulig jeg må prøve igjen 👍

      Slett
    2. Som Du skriver: övning ger färdighet! Det blir fint som Du gör också! Nu måste jag köpa fina tyger så jag kan börja sy också? Ha det gott! 😊

      Slett
  2. Tack för en trevlig beskrivning, måste prövas! Bra sätt att ta tillvara remsor på, även om det inte är överblivet från "bindingen"!😊

    SvarSlett
  3. Du kan sy fast fra baksiden først, brette til retten og sy derfra til slutt. det blir fint.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så lurt! Det må jeg prøve neste gang 😃

      Slett