23. mai 2009

Det grønne teppet er ferdig!

Da er jeg endelig ferdig med det grønne teppet!
Det ble et sengeteppe til yngstegutten min. Her har jeg hengt det opp på veggen i stua for å få til å ta bilde av hele teppet. Jeg bare klistret det opp med dobbeltsidig tape og da hang det der en liten stund, akkurat lenge nok til at jeg fikk knipset noen bilder.
Målene er 115 x 200 cm.



Utgangspunktet var noen sjøgrønne stoffer kjøpt på salg. Stoffene hadde ligget lenge på vent. De passet liksom ikke til noe. Ikke syntes jeg de var spesielt fine heller... Men kombinert med andre grønne og blå stoffer ble det ikke så verst likevel. Jeg valgte en av mine favorittblokker "Rådhustrapp".

Det var så artig å sy dette teppet! Ingen problemer underveis. Ingen grubling eller frustrasjon. Sprettekniven var nesten ikke i bruk. Det var bare å sy i vei! Jeg kunne nok blitt ferdig mye før, men ryggen min satte en stopper for det. Jeg plages mye med ryggen for tiden og da går det ikke an å sitte for lenge med sånt som dette. Inspirasjonen og viljen er der, men kroppen sier stopp.

Baksiden av medaljen...
Jeg hadde egentlig kjøpt et fleecepledd som jeg tenkte å bruke til bakstykke, men så ombestemte jeg meg. Jeg tenkte at når jeg hadde lagt ned så mye arbeid i forstykket, måtte jo bakstykket se ordentlig ut også.
Det er første gang jeg prøver å sette sammen et bakstykke av flere stoffbiter. Veldig artig å gjøre det på denne måten!
Jeg brukte bomullsvatt i teppet og spraylim, såkalt "tråkletråd på boks", for å holde lagene på plass. Ingen knappenåler eller sikkerhetsnåler. Ikke et eneste tråklesting. Det er mange som ikke tror at det går an å bruke lim på så store tepper, men det er herved motbevist! Fungerer utmerket! Må innrømme at jeg var litt spent, for jeg har aldri prøvd å lime et så stort teppe før. Det var med stor lettelse jeg kunne snu teppet etter de første sømmene og se at det faktisk stemte og at alt lå fint på plass på baksiden også!
Teppet har fått en grønn kant oppe og nede for å få riktig lengde.
Teppet er nå tatt ibruk og eieren er godt fornøyd med resultatet!

32 kommentarer:

  1. Så flott teppe , blir så inspirert av dette. Men jeg har så mye halvferdig ,som jeg Må få gjort noe med.

    SvarSlett
  2. Kjempeflott teppe!!!!!
    God sundag!!!

    SvarSlett
  3. Så flott teppe ble. Heldig han som kan legge det på sengen sin. Ha fortsatt en flott dag og pass nå godt på ryggen din:o))

    SvarSlett
  4. Nydelig teppe! Rådhustrapp er en enkel, men skjønn blokk! Fargene sammen virkelig gjorde seg!

    SvarSlett
  5. Gratulerer med ett flott teppe. Det ble knallfint.Likte godt fargene du har brukt. Og bakstykke var bare ett syn. :))

    SvarSlett
  6. Teppet ditt ble utrolig lekkert, og jeg hadde veldig sansen for baksiden. Tenker mottakeren var fornøyd. Ha en fin søndag.

    SvarSlett
  7. Virkelig et fargerikt og lekkert sengeteppe! Gratulerer! :-)
    Ha en fin dag videre!

    SvarSlett
  8. Så flott teppe, fargene var jo ypperlig til gutt. Likte godt baksiden,kan tenke meg han ble fornøyd. God søndag:-)

    SvarSlett
  9. Lekkert :D
    Nydelige farger du har brukt...
    Likte bakstykke veldig godt...
    Koselig blogg du har..

    SvarSlett
  10. Åååå,det teppe kunne jeg like,har jo fulgt med under veis.
    Ja stiv rygg er ikke spøk,kjenner det litt jeg også.Skulle nok tatt en skogstur for det er best for vonde rygger.Ikke symaskin.
    Da Lise Bergene var på besøk i quilteklubben ,viste hun hvordan vi kan quilte litt av gangen,del tepper 3 eller kanskje 6,quilt delene 1 og 1 og sy dem sammen etter hvert med "lukkekant" som er flat om du skjønner....Linda :))

    SvarSlett
  11. Åhh,deet var skikkelig lekkert,tenker det ligger noen timer bak det:)

    SvarSlett
  12. Teppet ditt ble kjempefint Rannveig! Likte fargene veldig godt, ble friskt og fint med den grønne kanten du brukte på hver ende. Du får være forsiktig med ryggen og sette deg ut i sola og slappe av litt innimellom :-)

    SvarSlett
  13. Teppet blei kjemefint! Flotte fargar og enkelt og fint mønster. Dette pyntar nok opp på senga til gutten din!

    SvarSlett
  14. Dette blei berre utruleg fint, gratulerer! Stoffa passar så godt i lag, fint med noko storblomstrete innimellom, og grøn kant oppe og nede er berre lekkert! Ga du teppet ein omgong i vaskemaskina før bruk, sidan du brukte spray?

    SvarSlett
  15. Det ble kjempefint!
    Ser ikke så innviklet ut å sy heller....
    Kanskje en nybegynner kunne klare det? Jeg har lenge lurt på å sy et sengeteppe...

    SvarSlett
  16. Hei:) Så flott teppe du har laget. friske og fine farger:) Strikker og syr du fortsatt dukkeklær for salg? Er så veldig fornøyd med settet jeg har kjøpt av deg før, og skulle gjerne hatt noen flere antrekk til dukkene til ungene:) Forstår godt om du er opptatt med andre ting. Ha en flott søndagskveld! klem fra silje.

    SvarSlett
  17. Nydelig teppe. Og så fint det var på baksiden.
    Ha en forsatt fin søndagskveld.

    SvarSlett
  18. Så flott teppe - både foran og bak! Fint at baksiden er forseggjort på slike tepper som brukes daglig. Likte din løsning kjempegodt. Skjønner godt at poden ble fornøyd :-)

    SvarSlett
  19. Gratulerer med et supert resultat! Både for- og bakside er spennende å se på, mottakeren er kjempeheldig!

    SvarSlett
  20. Kjempeflott teppe, og baksiden ble jo bare helt super. Regner med at den kommer til å ligge opp like mye som framsiden. Ja det er artig å pusle sammen baksider slik, men quiltemaskina min krangler på slikt, så det blir helst at jeg gjør det på mindre ting.

    SvarSlett
  21. Vad fint ditt täcke blev! Det enkla är oftast det vackraste. Var rädd om din rygg och hoppas att det blir bättre å att vi får se fler vackra ting på din blogg snart.

    SvarSlett
  22. Dette ble virkelig flott! Flott fargesammensetning og artig bakside. Håper sønnen tar vare på det i mange år...

    SvarSlett
  23. Så fint det ble, likte den blokken du har brukt veldig godt. Tror jeg skal prøve meg på den jeg også!
    Fredrikke :o)

    SvarSlett
  24. Very,very nice!!!You did a great job! And I like the backside, too :)
    Greetings from Berlin
    Claudia

    SvarSlett
  25. Så fint teppet ble, har fulgt med i prosessen på bloggen din, virkelig fint.
    -Anneli-

    SvarSlett
  26. Grønt er skjønt:)
    Så flott teppet ditt ble.Du er flink med lappetepper.
    Takk for kommentar,og ha ei fin siste rest av Mai!

    SvarSlett
  27. Flott sengeteppe.
    Ønsker deg en fin uke :)

    SvarSlett
  28. Hej! Sa flott teppet ble og fargene balansjerte. Jeg synes quiltingen passer spesielt gott til teppet, og jeg beundrer din talmodighet med bakstykket!

    SvarSlett
  29. Flott teppe! Nydelige farger...og så fin bakside!

    SvarSlett
  30. Teppet ble kjempeflott! Så friske og deilige farger! Grattis med ferdig prosjekt:-)

    SvarSlett
  31. Det ble skikkelig fint, nå skal jeg ta frem restene mine å prøve og etterligne ,ser ikke så vanskelog ut heller,men mye arbeid sikkert.?

    SvarSlett
  32. Det er så delikate koslige ting du lager
    hilsen www.quilte.net anne

    SvarSlett