23. februar 2010

Et resteprosjekt...

Jeg har sydd en liten sminkepung av lapper fra restekurven. Framgangsmåten er den samme som for myntpungen, men her har jeg brukt andre mål og fått en større variant.

Først dukket jeg ned i restekurven med ferdige oppkuttede kvadrater og plukket ut 24 biter. Hvert kvadrat måler 2,5" (ca 6,5 cm).
Så sydde jeg bitene sammen til remser...
...som igjen ble sydd sammen til et helt stykke.
Jeg synes det blir finest når jeg stryker sømmonnet fra hverandre. Slik ser det ut på baksiden.
Jeg klippet til bakstykke og vatt litt større enn lappestykket...
...og quiltet gjennom alle lagene med rette sømmer på maskina.
Så tegnet jeg en mal som kunne passe til. På denne har jeg brukt en radius på 9,5 cm, men etterpå tegnet jeg en ny mal på 10 cm slik at jeg fikk utnyttet lappestykket maksimalt.
Tegnet rundt og klippet ut.

Herfra brukte jeg akkurat samme framgangsmåte som beskrevet her, men forandret litt på noen av målene:
Jeg startet å sy i glidelåsen 7,5 cm fra midten (I den lille pungen begynte jeg 4 cm fra midten). Jeg målte 3 cm inn fra det brettede hjørnet (Iden lille pungen målte jeg 2 cm inn).
Ferdig!
Denne pungen ble 18 cm bred og 12 cm høy. Jeg har satt noen trådsneller ved siden av slik at det er lettere å få et inntrykk av størrelsen.

39 kommentarer:

  1. Veldig kjekk beskrivelse av framgangsmåten, dette kan du! Kom med fleire! Nydeleg.

    SvarSlett
  2. Nydelig som vanlig;-)
    Flott beskrivelse
    Ønsker deg en fin og kreativ uke

    SvarSlett
  3. Tack! Ännu en underbar sminkpåse som jag beundrar så.
    Önskar dig en bra dag!

    SvarSlett
  4. Nydelig - og vårlige og fine farger. Gjett om det frister å ta symaskinen fatt. Hadde jeg bare ikke vært så glad i strikkepinner og garn....

    SvarSlett
  5. Kjempefin sminkepung du har sydd!! Ha ein god dag:)

    SvarSlett
  6. Så flott denne var, frisk og fin i vårlige farger :) Dukkeklærne i forrige innlegg var også skjønne. Tiden strekker ikke til for min del om dagen, men jeg er stadig innom for å titte på det du lager... som vanlig masse flott! Ha en fin dag:)

    SvarSlett
  7. Som alltid flotte ting du lager!
    Det ligger en award til deg i bloggen min..

    SvarSlett
  8. Kjempeflott! Fine fargar og stoff!

    SvarSlett
  9. Flotte ting du lager, holder selv på med lappeteknikk, og er stadig innom deg og får ideer:)
    Ha en fin dag!
    Trine

    SvarSlett
  10. Snyggt!! Härliga färger, riktig sommarkänsla!

    SvarSlett
  11. Kvar gong eg ser desse fine pungane får eg lyst å sy i all verdens slags fargar og putte alt mulig rart oppi:)

    Den var skikkeleg fin denne òg! (slik som alt du lagar)

    SvarSlett
  12. Lekre farger du har valgt...

    SvarSlett
  13. Søt pung og veldig kjekk beksrivelse - igjen!
    Ser at jeg har litt å lære når det gjelder å ha orden i restekassene

    SvarSlett
  14. Søt pung og veldig kjekk beksrivelse - igjen!
    Ser at jeg har litt å lære når det gjelder å ha orden i restekassene

    SvarSlett
  15. Så fine farger du valgt. Bet meg merke i det du skrev om ferdig kuttede rester. Smart!
    Beskrivelsen din var også veldig forklarende. Takk skal du ha!

    SvarSlett
  16. Hei. Legger inn kommentar for å melde tilbake at dine beskrivelser blir satt veldig pris på. Du vil nok oppdage at du inspirerer til at jeg lager noe tilsvarende :-)

    Fargene var vårlige og veldig lyse og trivelige.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  17. Skjønn! Og så flott at du legger ut trinnvis beskrivelse for oss som ikke er så drevne i dette :)

    SvarSlett
  18. fin den ble ;) æ må bli flinkere t å sette sammen stoffer, lage som regel bare av ett heilt stykke og så dekorere litt, men d blir fort kjedelig.. ska få skjært opp litt lapper av restestoff ;)

    kjempefine dukkeklær, som vanlig ;)

    SvarSlett
  19. Joda, dette kan du fortsatt. Som vanlig når du lager ting, er fargesammensetningen nydelig.

    SvarSlett
  20. Hei!
    Kjempeflott pung av restestoff. Litt av en jobb å sy sammen alle de små bitene. Takk for den kjempeflotte beskrivelsen... :O)

    Ønsker deg en strålende kveld!

    SvarSlett
  21. Så herlige friske farger. Jeg sydde noen myntpunger etter din gode beskrivelse før jul. Nå ble jeg inspirert av deg igjen :-)
    Mvh, Hege, Trondheim

    SvarSlett
  22. Det var skikkelige vårlige farger. Kjempeflott : )

    SvarSlett
  23. Nydelig sminkepung. Takk for at du deler fremgangsmåten med oss :)

    SvarSlett
  24. Så lekker denne er.SIkkert kjekt for andre syere å få oppskrift.Kjempefine farger.
    Klem

    SvarSlett
  25. Super flot makeup taske du har syet. Flotte farver du har valgt. Det er nogle rigtig gode sybeskrivelser du laver. Tak for det.

    SvarSlett
  26. Kjempefin pung, jeg likte stoff- og fargevalget veldig godt. Så fint at du legger ut beskrivelse, takk skal du ha! Symaskinen har ventet på meg en stund nå, en gang må vel sylysten komme tilbake... ;)

    SvarSlett
  27. Utrolig lekker!!

    Har fått til å lage gledelås på den veska, glidelåsen skulle deles i 4 deler og syes på inner foret.. før man sydde foret sammen,. Tar tid den veska, har brukt ørten timer i dag bare med glidelåsen he he øvelse gjør mester, satser på at jeg blir ferdig i morgen.

    SvarSlett
  28. Kjempefin,
    og så nydelege vårfargar:)))

    SvarSlett
  29. Veldig kjekk beskrivelse av framgangsmåten. Jeg setter så pris på at du deler med meg og de andre - dette kan du! Kom gjerne med fler! Nydelig.

    SvarSlett
  30. Enig med de andre...en kjempefin beskrivelse.:-)))

    Takker så mye for det... å så er du så flink med de fargene.

    SvarSlett
  31. Nydelige farger på den flotte pungen.

    Du ER flink du.. :O)

    Ha en fin helg, snart.

    Klem Linda

    SvarSlett
  32. Heisann...
    Knallfin pung du har sydd - så er de jo så kjekke til alt...
    Huff ja...denne vinteren har vært utrolig lang og kald...klage, klage...men et sted er nok våren...
    får bare "kle" seg - for i dag er det martna, må jo nedom en tur...

    Ha ei super helg...

    SvarSlett
  33. Kjempeflott sminkepung :) trur jammen eg skal sy sånne eg og :) Ønsker deg ei god helg :)

    SvarSlett
  34. Kjempefin sminkepung!! Takk for at du deler fremgangsmåten.

    SvarSlett
  35. åååh, så fin! Utrolig flott at du skriver bruksanvisning på det du lager, så amatører som meg kan prøve seg på noen spennende prosjekter også! :-) Blir veldig inspirert av siden din. Har meldt meg som følger av bloggen..håper på masse spennende nye prosjekter fremover også :-)

    SvarSlett
  36. Så utrolig mye fint du lager!! Fikk veldig lyst å prøve meg på quilting etter å ha sett denne nydelige pengepungen og de fine toalettmappene du har lagd. Har linket til noen av oppskriftene dine fra bloggen min :-)

    SvarSlett
  37. Thank you for sharing this. I used Google Translator to see how you did it and I am glad I did! You are very talented. I will save this for future reference.

    SvarSlett