17. februar 2013

Half square triangles

Det går framover med lappeprosjektet mitt.
Jeg startet med stoffer i lyseblått, lysegrønt og hvitt, men syntes det ble litt kjedelig, så jeg la til noen mørkere stoffer i blått og grønt og noen i gult...Er litt usikker på om de gule lappene skal få være med, kanskje de stikker seg ut litt for mye?

Nå har jeg laget så mange blokker at jeg kan begynne å pusle dem sammen og prøve ut forskjellige muligheter...

Sikk-sakk kanskje?

Tror jeg kommer til å gå for denne hulter til bulter løsningen...
Det er artig å sitte slik og pusle sammen alle lappene.
Blokken heter "half square triangle". Har den noe navn på norsk mon tro?

Tenkte jeg kunne vise dere hvordan jeg syr slike blokker. Det er veldig enkelt og sikkert forklart tusenvis av ganger allerede på nettet og i lappebøker, men her kommer nå en liten bildeserie likevel.
Til dette prosjektet valgte jeg kvadrater som var 3,5" (9cm)


To kvadrater legges rette mot rette. Jeg markerer diagonalen med en blyant...
 

...og syr en søm på hver side av diagonalen med 1/4"  (0,7 cm) sømrom

Så klipper eller skjærer jeg opp etter blyantstreken.

Åpner blokkene...

...og stryker ned sømmonnet. Jeg pleier å stryke sømmonnet åpent, men du kan også stryke det ut til den ene siden. De små trekantene som stikker ut i hvert hjørne klipper jeg bare av..

...og så har jeg to like blokker.
 
Så er det bare å sy noen til og begynne å pusle sammen.

20 kommentarer:

  1. Hold da op hvor er du god til at trylle med stoflapper, man bliver helt fascineret af de fine billeder.
    Skøn blog du har.

    Mona

    SvarSlett
  2. Syntes det passer veldig godt med det gule innimellom det blå. Det blir kjempelekkert! Veldig smart måte å sy blokkene på:)

    SvarSlett
  3. Det ser rigtig godt ud med de gule, spænende hvilken kombination du vælger!

    SvarSlett
  4. Dette så nydelig ut! Flott med gule innslag også! Takk for at du viser oss hvordan du gjør det! :D
    Ha en koselig søndag! :)
    Klem Lisa

    SvarSlett
  5. Hei, så fint! Men jeg ville droppet den gule! Forresten veldig viktig med de litt mørkere trekantene! Lykke til!

    SvarSlett
  6. tak for den fine diy:)

    SvarSlett
  7. Er det slik du gjer det altså. Så smart. Har veldig lyst til å prøva det. Takk for at du viser det.

    SvarSlett
  8. Dette blir flott, kjekke, vårlige fargar du brukar! Lykke til videre med det kjekke arbeidet!

    SvarSlett
  9. Det blir kjempefint med hultertilbulterløsningen din ettersom du har valgt så mange farger. Det er en enda lettere måte å gjøre det på, nemlig å sy på papir i A4 størrelse. Da får du enda flere trekanter i en smell. Jeg har visst maler for det, tror jeg. Lykke til med monteringen. Det blir litt av en jobb.

    SvarSlett
  10. Flotte farger,liker best den kalde varianten med grønt,blått og hvitt. Ja,sån hulter til bulter var flott.Morro med slike,jeg syr et teppe der bitene er 5" når jeg starter.Legger dem så jeg får en "vindmølle".Kjempemorro å sy.Lykke til!

    SvarSlett
  11. Det er simpelthen den fedeste blok at lege med. Elsker HST - nemme at lave og design-mulighederne er uendelige!Fortsat god søndag!

    SvarSlett
  12. Så herlige farger! Mye spennende man kan lage av denne blokken, blir artig å se hva du ender opp med! Veldig fint at du legger ut fremgangsmåte :)

    SvarSlett
  13. Ja dette ser fint ut, nydelige farger sammen og så fint du deler fremgangsmåte med oss. Takker for det :-)

    SvarSlett
  14. Rett og slett HERLIG :D :D

    ........med denne blokken kan
    man jo boltre seg i kreativ lek :D

    SvarSlett
  15. Flotte farger - og noen gule lapper innimellom er bare krydderet som gjør det enda mer festlig ;)

    Klem

    SvarSlett
  16. Na fikk jeg bare lyst til å legge fra meg alt annet og sette i gang med å klippe ut stoffbiter - veldig kjekt ! Dette kommer til å bli kjempefint.

    SvarSlett
  17. Ikke så rent lite tålmodighets arbeid det der. Og et ganske stort puslespill som krever en del planlegging før man setter i gang. Flott blir det da. :)

    SvarSlett
  18. De gule er da flotte i. Men du maa lave mange taepper med alle de muligheder hihi.

    SvarSlett
  19. Hvor ser det flot ud med de gule inde i! og jeg synes at det øverste foto er så flot når du har gult med til at bryde spillet:-)

    SvarSlett
  20. Smak og behag. Det gule har kommet noesteds fra :-) Du har meget god fargesans, og lar stoffene/fargene rive deg avsted - og du? det gule går jo igjen i noen av stoffene med det lyseblå. Sett lappene sammen og du har ett herlig arbeid ;-) Takk for en inspirerende blogg :-)

    SvarSlett